الخميس، 10 يوليو 2014

معلش ...عشان أربى عــــــــــــــــيالى



معلش ...عشان أربى عــــــــــــــــيالى

ام علاء _49سنة .(أ_ع)
دخلت المدرسة سنة واحدة فى حياتى، بعد كدة طلعونى  منها،معايا بنتين وولدين ،جوزى هو اللى عورنى التعويرة الجامدة دى  ، بس  بسبب عيال  كنت بستحمل مذلة الايام ليا
كان ياجى  بالحريم فى بيتى  ،قدام  عينى  ،وكان بيشرب مخدرات،وكل ما اجاى اكلمه   يقوللى امشى وسيبى  البيت،بس انا كنت اسكت (عشان اربى العيال)
وطلبنا منه  انا وعياله انه يتجوز،بس هو ماوافقش ، كانت متعته فى الحرام الذ ،بس  بعد ضغط عليه تجوز الثانية ،وعدت  الايام  وقولنا نربى العيال بما يرضى الله
بس شعشعت الفكرة مرة تانية فى راسه ،وبد يتعرف على مراته التالتة
واتكرر الموقف مرة تانية  ،وقالو عيالى  لابوهم اتجوز يابا التالتة
حسوا العيال  بان ابوهم بيبص لكل  بت حلوة  ، وكأنه بيغير هدومه
 وياخدنا  فى رجليه للجوع والوحل.
وفترة العشر سنين واحنا فى نفس الحكاية
اتجوزاى واحدة  انت عايزها  ، بس ما تمشيش معها فى الحرام
احنا عيالك ،كبرنا  ومابقيناش نستحمل كلام الناس اللى بيقولوله عليك 
واتكررت الخناقات بين عيالى وابوهم ،وضربه لعيالى ،ما اخدوش منه حقوقهم
ساب عيالى البيت وراحو لبيت جدتهم ،وكان يقوللى  امتى العيال هيرجعو ،امتى العيال هيرجعوا ونزل عليا ضرب ،وطردنى  بر  اوضة  نومى ،طردنى فى (الحوش) ،عب هدومى فى شكاير  الدقيق الفاضية  ،لم كل حاجة ليا فى اوضتى  ، حتى هدوم عيالى ،ما فضليش ولا حاجة بالاوضة  ولا حتى لعيالى كمان ،ومع كل دا  كنت اصبر واستحمل الاهانة والمذلة ووفضلت الليل  كله ، وانا برا  الاوضة ، ياجى  عشان يضربنى ويمشى وهو  بيشتمنى  وصل به الحال انه يخيرنى بين بناتى وولادى ،وضربه لى وتقطيع هدومى  ، وتصميمه  على طلوعى  فى نص الليل ،وخوفى من المنطقة اللى ساكنين فيها ،وهى اصلا  منطقة جمب  الجبال ساب لى  ولاده الصبيان ،ومافيش حد  من جيرانه بيدخل  فى  مشاكله والخناق اللى كل يوم   بيننا وكان ينزل  عليا ضرب قدام  بناتى ومراته التانية والتالتة،حتى  قدام  الضيوف ضربنى بكوباية  الشاى ، انتر الدم  فى كل حته ،ومن وقتها  (وكفنى على ايدى)فاضت بى الدنيا ، ومش عارفة اقول اية اى وجاه وقت قولتله  ياقتلتك ياقتلتنى
هديت الامور بيننا، وسكت لغاية ما الدينا تهدى ،  بس هو بردو مافضلش ساكت
 وقالى  قعادى فى البيت  حرام اصلا.
خضنى الكلام اللى هو قاله ، بقا بعد  ستاشر سنة   وانا عايشه  معاه عيشة حرام
اغسل له واكنس له واخبز له واطبخ  له .
يا ويلى انا حتحاسب على كل اللى سمعته ،  وهو بينام مع واحدة  غيرى وفى بيتى وعلى سريى، وبسمع كل حاجة   وهو نايم معها،هو السبب انى كنت بقوله له اتجوز، وعيش فى الحلال  وابعد عن الحرام.،وسبت البيت  وسكنت لوحدى وبعت عيالى ، عشان يعيشوا مع ابوهم ، بس هم  قالهم  كلام  عنى عشان يكرهونى وبيعدوا عنى
 اولادى لم يسمعوا لهم وقالوا لها انتى من ارسلتينى اليه ولكن مرات الاب تعاملنا معاملة سيئة نريد ان نعيش معك انتى امنا.
ابوهم بيعاملهم معاملة وحشة  ، جوزى دا كان يضرب عياله  فى الشارع ومش بيراعى خصوصايتهم ، ومش بس كدة دا كمان خلى اخواته يضربوا عياله
 رفعت عليه قضية ، واتهامته بانه ضربنى وسببلى اصابة 21 يوم علاج بعد الكشف الطبى ، بس وبعد كدة  اتنازلت عن القضية ، بسسب  اخويا _"ابى"_  اللى فى الجيش
 وخوفى من انى اتسبب فى اذى له فى  مستقبله
بس قدرت اخاد تعهد بعدم التعرض ليا  لعيالى  .
رغم دا كلو كسر دراع مراته التانية مرتين ، ويفضل الحال  الحال زى ما هو  .


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق